lördag 3 maj 2008

1968-revolten

Nu är jag för ung för att egentligen komma ihåg någonting om den så kallade "1968-revolutionen". Det stör mig inte av två skäl: 1. Jag har haft tillfälle att äta mig proppmätt av alla romantiska föreställningar om detta år snart sagt varje månad under de 40 år som har förflutit.
2. Jag har en stark uppfattning om att det inte är något värt att minnas. Året och de rörelser som drogs igång var helt meningslöst för framskridandet i världen.

Idag i DN så läser jag ett citat av Anna-Karin Wislander "Fadersupproret -68 -för det hävdar jag att det var: ett fadersuppror mot ett gammalt officers och fläsk med löksås-patriarkalt Sverige - var bara en finne på näsan för oss." Alltså vi blev av med gamla värdenormer och det hela slutade med nyspråk som "plus-jobb, utanförskap och hygientekniker". Var det någon vits med detta?

Jag förstår fadersuppror, men för djävulen, sluta gnugga in oss, som inte har med detta överhuvudtaget att göra med denna dynga. Jag längtar intensivt efter den dag då denna journalistgeneration går i pension så att vi en gång för alla kan slippa detta pinsamma dravel. Inser de inte att allt de stod för var fel? Mao var förmodligen världens genom tidernas största mördare, och det vägrar dessa dårar (idag mediesveriges stöttepelare) erkänna eller i alla fall be om ursäkt för. Men jag önskar hellre att de bara kunde glömma dessa dumheter. Händelserna är inte relevanta mer än att det förmodligen sänkte välståndet avsevärt i västvärlden med detta uppenbara flum bland den tidens ungdom och att svensk skolundervisning bara har blivit sämre sedan dess.

För en person som är född ungefär vid tidpunkten, så framstår alltihop som otroligt naivt. Jag menar kan någon förklara vitsen med Kårhusockupationen för mig? Var detta det Alexanderhugg som det svenska samhället behövde? Var det spiken i kistan för patriarkatet? Ni fåtaliga läsare måste väl ändå hålla med om att det är svårt att finna något mer kuklöst bland världens alla revolutionärer, än de svenska 68-revolutionärerna. Jag menar att ockupera sitt eget kårhus! Tänk om grannens flicka skulle ockupera sin lekstuga! Det vore en markering det.


länk

2 kommentarer:

Rebecka sa...

Väl rutet, Frank! Jag ska sno något av detta i ett framtida inlägg, måste bara låta tiden gå så det inte blir lika lättspårat

Frank Bonnevie sa...

Tack Rebecka! Jag har sugit på den här karamellen länge. Och nu när detta jubileum kom strax efter att jag börjat blogga, så var det läge att höja rösten. Sno det är du vill. ;)