tisdag 27 maj 2008

Den feministiska kulturtidskriften Bang

På radion i morse hörde jag att Bang skall få nya chefredaktörer av vilken en är; Sonja Schwartzenberger. Jag har alltid tyckt att Bang är det lysande undantaget bland feministiska tidskrifter och har i sin form och sitt innehåll nästintill gett existensberättigande till hela genren. Om Bang är stjärnan på himlen, så är den feministiska kulturtidskriften "Femkul" dess totala motsats. Vad som finns mellan Femkul och Bang vet inte jag, då feministiska kulturtidskrifter inte normalt står på min "måste läsa-lista".

Men nu undrar jag om kvalitetshierarkin inom denna genre, kan komma att ändras. Någon mindre allmänbildad person än Sonja Schwartzenberger (stavning?) är svårt att tänka sig. Hon är medelmåttigheten personifierad och borde sänt radio i någon radioförening istället för i P3. Men om sanningen skall fram, så är en av chefredaktörerna på Femkul ännu värre; Hanna Nyberg. Så Bang kommer nog att vara bäst, trots fritt fall när det gäller läsvärdet.

Nästa fråga som jag ställer mig när jag skriver detta är: Har dessa människor överhuvudtaget någon journalistutbildning? Det är frestande att skriva: Nej, såklart att de inte har, dummer! Men det är faktiskt inte omöjligt att journalisthögskolan är så dålig att medelmåttor går ut med examen. Dock vill jag bara hävda att riktiga talanger klarar sig bra på vilken utbildning som helst och jag blir glad när jag ser seriösa unga journalister skriva bra och framförallt OBJEKTIVT. Julia Svensson på Kvällsposten är min favorit.

Inga kommentarer: