onsdag 22 augusti 2007

Restaurangmat

Jag måste få lufta mina åsikter om svensk restaurangmat. Vi har under ett antal år blivit lärda att svensk restaurangmat skulle vara av mycket god klass relativt andra länder. Detta må vara sant, även om jag inte alltid själv märkt det. Men om vi tar bort relativitetsbegreppet kan jag bara göra slutsatsen att det är skit i allmänhet. Det är klart att det i Skåne, Göteborg och Stockholm finns elitkrogar med fantastisk mat, det är inte det jag vänder mig mot. Det är den stora massan i övrigt. I princip har ingenting hänt sedan pizzans och bearnaisesåsens intåg (förutom den vedervärdiga rätten "pizza med bearnaisesås"). Landsbygden är översållad med pizzerior som inte gör människoföda. Låt säga att snittpriset på en svensk hämtpizza är 60kr. Den består av mjöl, otjänlig prefab strimlad ost, kasserad konserverad skinka och tomatpuré. Helt ärligt alla ni som läser denna blogg; vill ni äta det? Det är ju vedervärdigt. Vad jag undrar är var merkostnaden för att ändra receptet till: mjöl, mozzarella, kokt högkvalitets skinka alternativt parmaskinka( beroende på vilken pizza man har tänkt sig göra. )? Kan det röra sig om 10kr pizzan? Det skulle jag gladeligen betala. Den konserverade skinkan inte bara smakar vedervärdigt, den ser ju för tusan vedervärdig ut.

Igår var jag och åt stek längs med E22 på "Sweden Rock Café". Har aldrig i hela mitt liv ätit något så segt. Jag kommer att hålla en lista på restauranger man inte bör besöka enligt mig.
Sweden Rock Café är etta på den listan.

Inga kommentarer: