måndag 20 augusti 2007

Media

Vad är det som händer i Sverige egentligen? Det går inte en dag utan att de homosexuellas situation skall stötas och blötas. En stilla undran jag har är: Har inte homosexuella det bra i Sverige? Jag känner, trots att jag är en medelålders svensk man, inte någon som är homofobisk. Jag känner inte heller någon homosexuell, som är öppet homosexuell. Ändå verkar det som om homosexualitet är samhällsdiskussionen som måste drivas före alla andra. Igår när jag lyssnade på P3’s dokumentärprogram ”P3 Dokumentär” som i allmänhet är väldigt bra. Gick de igenom Maria Gripes barnböcker ur ett genusperspektiv. Böckerna i fråga var ”Tordyveln skymmer stenbänken”-serien. Jag tror helt ärligt att jag som heterosexuell har större problem med relationer, än de flesta homosexuella. Men inte tusan är relationsproblem i allmänhet någon större samhällsdebatt? Under denna sommar kan man inte som radiolyssnare, eller mediekonsument i allmänhet, tro annat än att de homosexuellas situation i Sverige är vedervärdig och att ansvaret vilar på mig och alla andra vita män över 35års ålder med heterosexuell läggning. Ska jag vara helt ärlig, så kan jag säga att jag är helt ointresserad av frågan och vill inte höra ett ord till om den. Jag behandlar andra människor med respekt oavsett om de är homosexuella eller inte.
När jag har tid och inspiration skall jag skriva om vad jag tycker om P3’s totala fördumning. Jag menar att det inte är ett medvetet val, utan att det är personalpolitiken som är problemet.

Inga kommentarer: