onsdag 29 augusti 2007

Sveriges fotbollshuvudstad

Det som jag trodde skulle vara en evig diskussion, har nästan ebbat ut lite efter några års intensiva diskussioner. Därför vill jag som fotbollsintresserad skåning lyfta debatten lite. Var ligger tyngdpunkten i svensk fotboll? Var ligger fotbollskulturen djupast rotad i vårt land? Jag tänkte så här; fotbollskulturen måste finnas där det spelas fotboll. Ett något trubbigt instrument för en analys kan det tyckas, men jag har ändå valt att undersöka den geografiska lokaliseringen av de svenska landslagsspelarnas moderklubbar. (källa: Sveriges VM-trupp enligt Svt.se) Min förteori är att tyngdpunkten ligger klart och tydligt någonstans väster och söder om Vättern.

Jag har valt att använda mig av länsindelningen för att få struktur.

Uppdelningen av de 23 truppdeltagarnas moderklubbar var följande:

Västra Götaland: 6
Skåne: 6
Halland: 2
Blekinge: 2
Jönköping 2 (Ja Habo, ligger i Jönköpings län, fast i Västergötland)
Gävleborg: 2 (Det går inte att bortse från att Kim Källströms första klubb är Sandviken)
Västmanland: 1
Stockholm: 1
Närke: 1

Slutsatsen är ju nästan en fullständig övervikt av den sydvästra delen av vårt land. Utan att ha plottat ut orterna på en karta, så skulle jag gissa att Sveriges fotbollshuvudstad är Värnamo! Vilket kan tyckas vara helt logiskt då Jonas Thern är fostrad där!
Anledningen att jag använde mig av VM-spelare var att jag helt enkelt inte kom in på http://www.svenskfotboll.se/ för aktuell trupp.

Inga kommentarer: