fredag 31 augusti 2007

Kvällspasset igen....

Igår så råkade jag lyssna på Kvällspasset i P3 igen. Och då formulerades tankar som har funnits i mitt undermedvetna och som jag inte riktigt lyckats formulera tidigare om P3 i Göteborg. Det jag förstod då, var att det är på P3 i Göteborg som den "självpåtagna expert-trenden" nått sin slutstation. Länge har nyhetsprogramledare intervjuat medarbetare som experter angående världshändelser, ekonomi och framförallt politik. När det gäller politik, så kan jag förstå det, politiska journalister kan nog sägas vara experter i någonting som är ganska ovetenskapligt. Ekonomi och annan vetenskap är mindre lyckat. Kvällspasset har gått ett steg längre, ett steg bortom anständighetens gräns. Där får programledaren vara experten och lyssnarna ställa frågor. Min kritik mot detta kan vara lätt att avfärda som att jag är en medelålders vit gubbe, som borde hålla käften för de berörda ämnena är jag inte kapabel att kommentera; homosexualitet och feminism. Konceptet går ut på att den manlige programledaren som är gay, får vara ensam i en frågepanel som kallas "Fråga Bögen". I princip har jag inget emot det inslaget annat än att man kan få för mycket av det goda, men strukturen där en programledare skall fungera som allvetare är minst sagt Venezuelansk! Men värre är det när en kvinnlig programledare som beskriver sig själv som feminist, svarar på frågor om feminism. Frågorna kunde typisk vara: Skall jag göra slut med min kille för att han aldrig på eget initiativ gör hushållssysslor? Vad har då denna kvinnliga programledare för expertkunskaper i relationsfrågor som frågeställaren själv inte har undrar jag? Det har aldrig klargjorts. Svaret var i princip att feminism (eller programledarens uppfattning av feminism) måste gå före kärlek. Sedan slog hon fast att till exempel: Hushållssysslor har mindre status än saker som är manliga sysslor, för att de är kvinnliga sysslor. Vilken grund står hon på när hon fäller sådana kommentarer i radio, och varför redovisades inte dessa? Så här håller det på program efter program. Det är media när den är som sämst och jag förstår inte varför en ungdomskanal skall nöja sig med mindre.

Dock vill jag säga att morgonpasset i P3 börjar ta sig alltmer. Trubadurerna är ju fantastiska. Idag sjöng de "living on a prayer" med country a´la Johnny Cash. Underbart.

Inga kommentarer: