lördag 15 januari 2011

Vargjakt för att förenka spridning av nya gener i stammen

Jag är varken matematiker eller genetiker! Jag är också stark motståndare till vargjakt! Dock funderar jag lite på det här med storlek på vargstammen och den genetiska utarmningen som sker successivt. Ponera att stammen är fullständigt inavlad vid en population av 200 individer. Ponera också att den naturliga invandringen håller sig på den nivå som varit under de senaste 15 åren, alltså alldeles för liten för att innebära någon skillnad. Man kommer alltså bli tvungen att föra in färskt blod i stammen österifrån. Dock kommer detta att ta tid, det har redan utretts under 1,5 år och en optimistisk prognos menar att det kommer att dröja kanske ytterligare 1,5 år innan nytt blod kan tillföras med hjälp av flytt av östliga vargar. Utan jakt skulle detta kunna innebära att vi istället för en totalt inavlad stam på 200 individer, hade en hopplöst inavlad stam på 400 individer. För att kunna bryta inaveln i en vargstam på 400 individer, behövs säkerligen betydligt fler inplanterade vargar än för en stam på 200 vargar.

För min del får vi gärna ha en vargstam på 4000 djur, men då med en naturlig bredd i genomet.

Frågan är hur vi gör med vår inavlade landsbygdsbefolkning.

SVD

DN

1 kommentar:

Dag Lindgren sa...

Du har verkligen slagit huvudet på spiken, dvs fattat min käpphäst, vi åtgärdar inaveln först!
Se min blogg
http://vargdag.wordpress.com/