måndag 10 januari 2011

Anders Borg -järnvägens fiende nummer 1 (eller?)

Jag tänkte försöka mig på att reda ut vad som har hänt med anslagen till järnvägsunderhållet under Alliansens regeringstid.

2010 är ett toppår, med störst underhållsbudget enligt budgetproppen.

2005(du vet det sista hela året med sossarna och stödpartiet miljöpartiet) var underhållet 11,5 miljarder.

Prognosen för Torstenssons sista år 2010 är 15,5 miljarder.

Dessutom tycker jag att det är helt förståeligt att det blir förseningar i kommunikationer när det är ovanliga snökaos.
Som exempel, kan man ju undra vad det skulle kosta kommunerna och trafikverk i Skåne att ha så kallad "fullkapacitet" i snöröjning på vägarna när det behövs 3ggr om året. Det är möjligt att det håller på att bli kallare i Sverige och då får man revidera maskinpark och beredskap.

En sista kommentar: Är det eftersatt underhåll som är problemet, eller är det att vi inte har ett järnvägsnät och tåg som är anpassade efter vårt klimat(efter 30 år av milda vintrar och teknologiutveckling av järnvägsnätet)?

En liten not angående siffrorna ovan: jag har använt tabell 3,26 i budgetproppen eftersom den var mer jämförbar med de siffror som jag hittade i budgetproppen för 2006.

Nu väljer man att skära ner i anslagen och att istället höja banavgifterna, vilket innebär att de som trafikerar näten får betala. Vilket jag tycker rent principiellt är rätt. Dock är det säkert så att man gott kunde underhålla mer och bättre.

jag är mycket öppen för kritik av siffror och dylikt. Jag har sökt efter bästa förmåga.


>SVD

Inga kommentarer: