torsdag 13 januari 2011

Vargjakt! Är jägare outbildade fånar?

Det finns en del forskning som tyder på att ju mer resurser ett samhälle lägger ner på kultur och på utbildning, desto lägre blir stödet för dödsstraff. Dessutom inbillar jag mig att xenofobin i ett sådant samhälle minskar. Det man inte känner är man rädd för. Om vi ska översätta detta till vargjakten! Visst jägarna och "gröna vågen" får/islandshäst-ägarna känner kanske vargen bättre än miljöpartisterna på Söder, men de förstnämndas argumentation har sådana brister i logik att jag faktiskt tror att det är beredskapen för det främmande som är problemet. Man kan säkert nästan dra en linjär linje mellan glesbygdens åsikter om vargen till glesbygdens åsikter om invandringen. Nu vill jag bara påpeka att jag inte är för en oreglerad invandring till Sverige; jag bor ju i Landskrona för tusan! Argument som att hundar dör och att vargen är farlig för människan kan man lätt avspisa med följande argument: Jägare är farligare för hundar än vad vargar är, det visar statistiken! Om ni är rädda för att era hundar skall bli vargbyten: släpp dem inte lösa då! Vargar är inte farliga för människan, så det så!


DN

SVD
DN

Inga kommentarer: