onsdag 12 januari 2011

Homofobi i Ryssland

Jag läste en ledare av Lisa Bjurwald i DN. Den handlade om homofobi i Ryssland. Enligt henne, så räknar man med att minst 4% av ryska befolkningen är HBT-personer. Detta faktum jämför man sedan med att 4% av ryska befolkningen tycker att HBT-personer borde utrotas. Skrämmande tycker Lisa.

Jag vill också tillägga att det är skrämmande! Jag tycker fundamentalism är skrämmande i alla former. Men skall jag säga; jag trodde nog att siffrorna skulle vara mycket, mycket värre. Rysslands befolkning är tyvärr fortfarande långt ner på Maslows behovsstege! En stor del av befolkningen försöker fortfarande tillgodose sina fysiologiska behov. Tolerans, filosofi och empati kommer efter hunger, värme och trygghet. Dra er därefter till minnes hur stämmningara i Sverige var för bara 20 år sedan! Bögknackning som term lärde jag mig på nittiotalet. Jag undrar vilken procentsats vi skulle fått på samma fråga som ställdes i Ryssland på den tiden? Vi var inte heller så upplysta, trots vårt välstånd!

DN

Inga kommentarer: