tisdag 11 september 2007

Skåne i media.

Läste i DN i helgen att Öresundsbron är en succé. Det har ju vi i Skåne vetat hela tiden. Men i övriga Sverige hängde man upp sig på det faktum att Öresundsbrokonsortiet överskattade biltrafiken i sina prognoser för de första åren. Däremot så överträffade tågtrafiken alla förväntningar. Detta ledde till ett som det stod i DN; gatlopp för Öresundsbrokonsortiet. Men jag är beredd att hävda att det var hela Öresundsbrosatsningen som fick springa gatlopp i riksmedia. Även om startnivån för trafiken över sundet var överskattad så måste man ändå säga att prognoserna för tillväxt etc, var ganska korrekta. Därför är det inte ens rätt att klanka på prognosmakarna.

Detta är bara ett exempel på vad riksmedia inte har förstått när det gäller Skåne. I början av 90-talet hade Kockums nedläggning, SAAB’s cyniska gästspel, invandringsvågen hade fått sydvästra Skåne i allmänhet och Malmö i synnerhet i en svår ekonomisk situation. Dessutom var allmänhetens optimism i botten. Malmöregionen stod på knäna, på ett sätt som trots den allmänna krisen inte resten av Sverige gjorde. Dock började saker vända i mitten av 90-talet. Brobygge, motorvägsbyggen, Lunds universitets tillväxt (och den ekonomiska tillväxt universitetet skapade) och IT-boomen, vände pessimism till optimism. Dock fanns det problem kvar, ett jättelikt område i centrala Malmö var ett övergivet varv, Malmös image var ganska solkig i resten av Sverige etc. Därför tar Malmö stad och satsar ordentligt på BO 01. En boutställning som i princip skulle göra ett post-industriellt ”waste-land” till en helt ny stadsdel. Detta visade sig kosta Malmö stad mycket mer än vad man budgeterat för. Detta faktum gjorde att Malmö återigen fick löpa gatlopp som de misslyckade satsningarnas stad.

Men det skulle inte sluta där. HSB i Malmö hade ett jätteprojekt på gång: Sveriges högsta byggnad! Det skulle inte bara vara Sveriges högsta byggnad, utan också ha en så utmanande design att det var meningen att bara arkitekturen skulle sätta Malmö på kartan. Dock visade det sig svårt att sälja alla lägenheterna mer än ett år i förväg, så då började återigen gatloppet i medierna. Turning Torso var ett fiasko innan ens bygget var klart enligt media.

Malmö var synonymt med de misslyckade satsningarnas stad och den inställningen lever idag många svenskar med.

Ska vi då sammanfatta dessa satsningar:
Öresundsbron är en otrolig succé, det erkänner till och med Stockholmare.
Bo 01, är idag ett av de mest fashionabla kvarteren i Malmö och har blivit ett favorittillhåll för allmänhet under varma sommarkvällar. För en struntsumma har Malmö fått en stor central stadsdel till skänks i princip. Vilken stad i Sverige kan plötsligt växa i innerstan på detta sätt?
Turning Torso är helt uthyrt och drar till sig hyresgäster från många håll i världen, bara för att få bo i detta hus. Det har mottagit arkitekturpriser på flera håll i världen. När det väl stod klart att vad Turning Torso betydde för Malmö´s ”re-imaging” gjordes beska kommentarer i riksmedia om att det var förmodligen enda gången Malmö skulle låta tala om sig i New York.
Malmö har alltså vänt från att ha varit en industristad i en post-industriell värld, till att vara en modern stad i framkant av utvecklingen och allt detta på tio år. Resten av Sverige borde vara tacksamt.

Inga kommentarer: