måndag 10 mars 2008

Det nya Ryssland.

Jag har inte haft förmånen att resa i Ryssland under Sovjetåren. Men jag har haft möjlighet att resa i gamla sovjetstater under i alla fall ett antal års tid. Jag kan bara säga att Ryssland har blivit kallt. För ett antal år sedan så fanns det fortfarande en ödmjukhet inför livet bland den bättre bemedlade medelklassen. Hur det var bland de nyrika vet jag inte. Man var nyfiken och tacksam för att det fanns möjligheter. Men allteftersom utvecklingen går framåt i Ryssland och Baltikum så ser jag skillnaderna. Humanistiska värderingar försvinner snabbare och snabbare. Det är nästan som om vuxna människor i dessa länder saknar ett utvecklingsstadium. De är som barn som inte har hunnit föräta sig på godis än. Ibland tar det sig komiska uttryck, som när man bedömer skidorter efter shoppingen.

Förståelsen för de mindre bemedlade i det ryska samhället är minimal, även bland den allt rikare övre medelklassen. Att det fanns hänsynslöshet i det nya Ryssland har vi alla vetat länge, men att den genomsyrar samhället så mycket visste jag inte. Hur kan man kasta av sig ett jämställdhetsarv så totalt på bara 15 år? Jag visste att mindervärdighetskomplex inte var att leka med. Men att det kan försätta medmänsklighet hos vuxna människor, det visste jag inte.

Detta är bara intryck som jag fått av att prata med ett antal ryssar och att gå längs med gatorna i ett antal ryska städer, baltiska städer, georgiska städer.

Texten ovan är grovt generaliserande och talar bara om intryck som jag har fått.

För att sammanfatta det hela mer nyanserat: Materiella värden får en allt större betydelse i forna kommunistländer.

Inga kommentarer: