torsdag 18 november 2010

Flickor presterar bättre i skolan än pojkar

Detta kom inte precis som en chock. En utredning har visat att flickor är bättre skolelever än pojkar och att avståndet mellan könen ökar. Det som är förvånande är att polletterna trillar ner först nu. Som före detta expert på manlig ungdom, småpojkar och svensk skola; kunde jag tidigt konstatera att det som beskrivs som problem för flickors prestation(krav), är en förutsättning för pojkars prestation(krav). Det må så vara att jag inte har någon som helst vetenskaplig grund än mina egna erfarenheter, men faktum enligt mig är, att litar man på manlig ungdoms inneboende motivation att förkovra sig i matematik, så blir det inte mycket gjort.

Svensk skola är idag helt uppbyggd till flickors situation; pedagogiken är helt och hållet anpassad till teorier som uppenbarligen passar flickor, 90% av lärarkåren(fakta?)är kvinnlig etc.

Det verkligt skrämmande är dock detta: Flickorna drar inte ifrån pojkarna genom flit; de drar ifrån pojkarna eftersom de inte försämras lika mycket.

Monica Gunne

Ps
Själv fick jag lära mig var de stora åarna i halland heter och det har jag ofta nytta av i bilen då jag kan visa mig på styva linan för medresenärer.

3 kommentarer:

flygandelama sa...

Hej!

Jag såg din kommentar i min blogg. Jag undrar, vad är det jag upprepar? Tacksam om du preciserar dig!

/battrevarld.blogg.se

flygandelama sa...

Jag förstår det!
Det är väl så att jag blev intresserad av artikeln, men ínte har tillräckligt på fötterna för att ha en riktig åsikt.

Tack för kritiken, det är något jag själv tänkt på, men eftersom jag inte är insatt i alla ämnen förmedlar jag bara. Jag lägger ju ut alla inlägg på facebook där jag har många jämnåriga vilkas tidningsläsande kanske inte är lika frekvent, det är ett sätt att förmedla.

Frank Bonnevie sa...

hej
Jo, jag insåg att det kunde finnas en viss nyhetsförmedlingsfunktion jag läste din profil här på blogspot och fick lite dåligt samvete för den sarkastiska kommentaren. :)